TCHAJ-PEJ 28. května (Xinhua) – Vysoké provozní náklady, značné emise a rostoucí omezení přístupu na silnice – hlavní problémy, kterým čelí těžké nákladní automobily s dieselovými motory v Číně, se řeší. Ekosystém výměny baterií nové generace pro těžké nákladní automobily, jehož cílem je do tří let dosáhnout 50procentního rozšíření elektrické energie, je připraven dekarbonizovat nákladní dopravu. Bateriový gigant CATL začátkem tohoto měsíce představil svůj „standardizovaný model baterie č. 75“ a řešení pro výměnu baterií na podvozku se všemi scénáři, které slibuje nejnižší náklady na životní cyklus na tunokilometr a špičkovou bezpečnost v oboru.
Podle Yang Juna, generálního ředitele společnosti CATL Qiji Energy, je nově představený model standardizovanou baterií vyvinutou speciálně pro středně těžké a těžké nákladní vozy. Je navržen tak, aby řešil praktické problémy spojené jak s konvenčními dieselovými nákladními vozidly, tak s běžnými elektrickými nákladními vozidly. „Díky speciální konstrukci je baterie umístěna ve spodní části nákladního vozidla, což nabízí přirozenou výhodu v prostorové struktuře. To snižuje těžiště vozidla a umožňuje konfiguraci s kabinou směrem dozadu, což dále zvyšuje bezpečnost řidiče. Uspořádání baterie ve spodní části vozu také uvolňuje dalších 5 až 7 % nákladového prostoru,“ uvedl Yang.
Údaje ukazují, že u nákladních vozidel, která přijmou toto řešení výměny baterií, by provoz na 100 000 kilometrů ročně mohl uživatelům ušetřit 0,62 jüanu na kilometr ve srovnání s vozidly s naftovým motorem, což by znamenalo dodatečný roční příjem více než 60 000 jüanů (přibližně 8 350 amerických dolarů) na vozidlo.
Systém již prokázal snížení nákladů a snížení emisí v reálných aplikacích.
Ve východočínské provincii Šan-tung zaznamenala výměnná stanice baterií provozovaná společností Shandong Weiqiao Pioneering Group, která slouží dopravě bauxitu, roční objem výměny baterií přesahující 18 milionů kilowatthodin. Jen úspory na údržbě vozového parku 200 těžkých nákladních automobilů, v nichž se baterie vyměňují, dosáhly v průběhu roku 4 milionů jüanů. Provincie Šan-si v severní Číně, která je hlavním centrem přepravy těžkých nákladních vozidel, vydala první čínskou místní normu zaměřenou speciálně na stanice pro výměnu baterií na podvozcích těžkých nákladních vozidel s novou energií, která má vstoupit v platnost 10. července.
V roce 2024 zaznamenalo odvětví těžkých nákladních vozidel pozoruhodný pokrok. Zvýšila se energetická hustota pohonných baterií, zlepšil se dojezd vozidel a trh s elektrickými těžkými nákladními vozidly se neustále rozšiřuje. Podle oficiálních údajů dosáhl celkový prodej 82 000 kusů, což představuje meziroční nárůst o 140 %, přičemž míra rozšíření přesáhla 10 %. Počet těžkých nákladních vozidel s možností výměny baterií mezitím nadále rychle roste. Od ledna do března 2025 se v celé zemi prodalo celkem 30 476 těžkých nákladních automobilů s novou energií, přičemž modely s výměnou baterií tvořily 32,39 procenta.
Rostoucí podíl nových energetických těžkých nákladních automobilů hraje zásadní roli v pokroku nízkouhlíkového rozvoje. V roce 2024 se silniční doprava podílela na celkových emisích uhlíku v dopravním sektoru 85 procenty – výrazně více než podíl letecké, železniční a vodní dopravy. Těžké nákladní automobily, ačkoli tvořily pouze 3 procenta celkového vozového parku, byly zodpovědné za přibližně 43 procent emisí uhlíku ze silniční dopravy, což zdůrazňuje zásadní význam elektrifikace těžkých nákladních automobilů pro dosažení čínských cílů v oblasti dekarbonizace dopravy a duálního uhlíku.
V roce 2020 byly ve vládní pracovní zprávě Státní rady do rozsahu rozvoje nové infrastruktury poprvé zahrnuty výměnné stanice na baterie. Podle CATL plánuje společnost do roku 2025 vybudovat 300 výměnných stanic na baterie ve 13 klíčových regionech po celé Číně. „Do roku 2030 plánujeme vytvořit celostátní síť ekologických výměnných stanic na baterie o délce 150 000 kilometrů a vytvořit 16 klastrových sítí ve velkých městech. To významně přispěje ke snížení nákladů a snížení emisí v čínském sektoru těžké nákladní dopravy,“ uvedl Yang.
Zhang Kaiwei, Liang Jun
en.people.cn/gnews.cz-jav