Vláda České republiky se sešla ve Vlašském dvoře v Kutné Hoře k již sedmému výjezdnímu zasedání do krajů. Na zasedání kabinetu, které se zabývalo mimo jiné problematikou související se Středočeským krajem a hlavním městem Prahou, navázalo v Galerii Středočeského kraje zasedání s radami obou samosprávných subjektů.
Ministr dopravy Martin Kupka informoval členy vlády o nejvýznamnějších projektech výstavby dopravní infrastruktury, které se na území hlavního města a Středočeského kraje právě realizují nebo jsou v pozdní fázi přípravy. Mezi nejvýznamnější takové stavby patří především dostavba tzv. velkého pražského okruhu, který má odvézt především tranzitní dopravu z intravilánu hlavního města na jeho okraj. V současnosti už běží výstavba chybějícího úseku mezi dálnicí D1 a Běchovicemi na jihovýchodním okraji Prahy, ve finální fázi příprav je dostavba severní části okruhu z Ruzyně přes Suchdol a Březiněves do Satalic.
„Dostavba Pražského okruhu je klíčová stavba nejen pro Prahu a Středočeský kraj, ale i pro celou republiku, a dokonce i pro střední Evropu,“ podotkl předseda vlády. „Dnes jsme byli ujištěni, že se podaří dokončit část mezi dálnicí D1 a Běchovicemi v předpokládaném čase, kvalitě i v předpokládaných financích. Dojde tak k propojení brněnské D1, hradecké D11, plzeňské D5 a uleví přetíženým silnicím ve východní části Prahy, zejména v oblasti Spořilova. Je to věc, na kterou se tady dlouho čekalo, protože poslední nový úsek Pražského okruhu byl zprovozněn před patnácti lety,“ konstatoval premiér Petr Fiala.
Probíhají a plánují se také velké investiční akce, které mají zrychlit a zmodernizovat železniční dopravu v Praze a jejím okolí. Probíhají velké modernizace Masarykova nádraží a železniční stanice Praha-Smíchov, dostavuje se nové nádraží Praha-Bubny a navazujícího modernizovaného úseku trati směrem na Výstaviště, připravuje se stavba několika úseků budoucích vysokorychlostních tratí směrem na Kolín a Brno a na Lovosice.
Vláda se seznámila také s informací o dotačních programech administrovaných nebo přímo vyhlašovaných Ministerstvem životního prostředí, které Středočeskému kraji pomáhají financovat třeba projekty na snižování emisí skleníkových plynů, zvyšování energetické účinnosti objektů nebo na efektivnější a šetrnější hospodaření s vodou.
„Středočeský kraj je velmi úspěšný, pokud jde o čerpání podpory z evropských dotací. Z operačního programu Životní prostředí čerpá nejvíce z České republiky. Výše příspěvků dosahují skoro sedmi miliard korun a téměř patnáct miliard korun získal z Modernizačního fondu na modernizaci energetiky,“ uvedl Fiala. Středočeští žadatelé se aktivně zapojují i do výzev dotačních programů financovaných ministerstvem z národních zdrojů nebo z Národního plánu obnovy.
Na zasedání vlády navázalo jednání s radními Středočeského kraje a hlavního města Prahy. „Chtěl bych oběma radám poděkovat za diskusi, kterou jsme měli. Byla velmi věcná, myslím, že od všech aktérů velmi dobře připravená. A to jsme se nebavili o nějakých jednoduchých tématech, ale o důležitých, složitých věcech, jako jsou problematika rozpočtového určení daní, otázky dopravy, povolování staveb, nových zdrojů v energetice nebo také problematika zdravotnictví,“ upřesnil Fiala.
vlada.cz/gnews.cz – cik