Společnost Elektrárna Dukovany II (EDU II), dceřiná firma ČEZ odpovědná za jaderný tendr, podala ke Krajskému soudu v Brně návrh na zrušení předběžného opatření. To v květnu zablokovalo podpis finální dohody o výstavbě nových jaderných bloků v Dukovanech kvůli žalobě francouzské společnosti EDF, která zpochybnila průběh tendru. Kromě tohoto kroku EDU II již dříve podala kasační stížnost k Nejvyššímu soudu, čímž využívá další právní nástroje k obhájení svého postupu.
Tendr na výstavbu nového jaderného bloku v Dukovanech, konkrétně pátého bloku, je jedním z nejvýznamnějších energetických projektů v České republice. Spravuje ho právě EDU II, která byla založena v roce 2015 s cílem koordinovat přípravu a realizaci tohoto strategického záměru. Do tendru se přihlásily tři světové společnosti: jihokorejská Korea Hydro & Nuclear Power (KHNP), francouzská EDF a americko-kanadská Westinghouse. Jako vítěz byla vybrána jihokorejská KHNP díky své nabídce, která splnila technická, ekonomická a bezpečnostní kritéria.
Přestože tendr pokročil do finální fáze, francouzská EDF podala žalobu, ve které zpochybnila transparentnost a férovost výběrového řízení. Na základě této žaloby vydal Krajský soud v Brně předběžné opatření, které dočasně zastavilo podpis finální smlouvy mezi ČEZ a KHNP. Tento krok způsobil značné zpoždění v harmonogramu projektu.
Podáním návrhu na zrušení předběžného opatření se EDU II snaží co nejrychleji obnovit pokrok v tendru. Kromě toho společnost již dříve podala kasační stížnost k Nejvyššímu soudu, čímž využívá všechny dostupné právní prostředky k obhájení svého postupu. Tyto kroky naznačují odhodlání ČEZ a EDU II pokračovat ve výstavbě podle plánu a zajistit, aby projekt nebyl dále ohrožen právními překážkami.
Výstavba nového jaderného bloku v Dukovanech je považována za klíčovou pro budoucnost české energetiky. Jaderná energie tvoří páteř energetického mixu země a nový blok má nahradit stávající bloky, jejichž životnost postupně končí. Projekt má zajistit stabilní dodávky elektřiny, snížit závislost na fosilních palivech a přispět k plnění klimatických závazků České republiky. Očekává se, že nový blok bude uveden do provozu v polovině 30. let, pokud nedojde k dalším zpožděním.
gnews.cz – GH