Kalifornské přístavy zažívají horší podmínky než během pandemie Covid-19 kvůli obchodní válce prezidenta Donalda Trumpa s Čínou a dalšími ekonomikami Asie a Tichomoří, která poškodila ekonomiku státu, způsobila masivní ztráty pracovních míst a vedla k rozpočtovým škrtům v miliardách dolarů.
„Počet zrušených příjezdů lodí přesahuje čísla z doby Covid-19,“ uvedl Mario Cordero, šéf přístavu Long Beach, pro CalMatters. Přístav Long Beach podporuje 2,7 milionu pracovních míst v USA, z toho 1,1 milionu v Kalifornii, podle analýzy z 12. května.
Odborník na obchod Paul Bingham z S&P Global Market Intelligence potvrdil nebývalou krizi: „Museli bychom se vrátit o 90 let do 30. let, abychom našli podobné celní sazby.“ Kalifornie čelí rozpočtovému deficitu 12 miliard dolarů, za což guvernér Gavin Newsom viní Trumpovu „chaotickou celní strategii“.
Přístav Long Beach klesl z 20 na 14 lodí týdně v květnu 2025. V Los Angeles bylo z 80 plánovaných lodí zrušeno 17. Přístav Oakland zaznamenal 15% pokles aktivity. Pracovníci přístavů čelí ztrátě hodin, někteří řidiči kamionů pracují jen 1–2 dny týdně.
Kalifornie má silné vazby na asijsko-tichomořské trhy – čínské zboží tvoří 40 % dovozu v Los Angeles, 63 % v Long Beach a 45 % v Oaklandu. Přístav Long Beach generuje 309 miliard dolarů HDP a 84,4 miliardy dolarů na daních ročně.
Zemědělský sektor, klíčový pro Kalifornii, utrpěl ztráty. Mandloví farmáři ztratili čínský trh kvůli clům z roku 2018, ceny mandlí klesly z 2,5 na 1,4 dolaru za libru. Nejistota kolem celních politik způsobuje podnikům značné škody.
Ekonomové varují před rizikem recese. Mezinárodní měnový fond snížil prognózy růstu USA i globální ekonomiky kvůli clům. Podle analytiků hrozí „samo způsobená recese“ do léta 2025. Ve středu soud pro mezinárodní obchod zrušil Trumpova cla, protože podle něj nejsou autorizována zákonem IEEPA.
Xinhua/gnews.cz – GH