Jedním z hlavních témat konference stavebního veletrhu FOR ARCH v Letňanech byla příprava vysokorychlostních tratí (VRT). Diskutovali o ní zástupci ministerstev, Správy železnic a odborníci z řad stavebních a projektových firem. Podle průzkumu CEEC Research, který byl součástí Kvartální analýzy českého stavebnictví Q3/2024, více než polovina projektových firem projevila zájem o zapojení do výstavby VRT.
VRT mají propojit Prahu, Brno, Ostravu i další města s Evropou. Projekt slibuje rychlejší dopravu a snížení ekologické zátěže, což přináší růstový potenciál pro české firmy. „Jde o projekt, který Českou republiku v oblasti osobní přepravy významně přiblíží vyspělým evropským zemím, kde jsou VRTky již v provozu. Rychlost, komfort, a především kapacita přepravy obyvatelstva jsou neoddiskutovatelné. Z pohledu stavebních a projektových firem jde bezpochyby o velmi zajímavý zásobník práce z dlouhodobého hlediska. Je dobře, že v České republice existuje dostatek firem s potřebným know-how, které se mohou zabývat jak projektováním, tak výstavbou těchto tratí,,” uvedl Michal Vacek, ředitel CEEC Research.
Ministr dopravy Martin Kupka oznámil, že výstavba úseku mezi Brnem a Přerovem začne již příští rok. Další úseky budou následovat. „Výstavba prvního úseku rychlých spojení mezi Brnem a Přerovem začne už v příštím roce. Práce na úseku mezi Brnem a Břeclaví začnou v roce 2026, úsek Moravská brána pak nejpozději v roce 2028.“
Generální ředitel SUDOP GROUP Tomáš Slavíček zdůraznil pokrok v přípravách a očekává, že schvalovací proces bude náročný kvůli připomínkám ze strany veřejnosti a dotčených subjektů.
Podle průzkumu se 56 % projektových firem plánuje zapojit, zatímco 44 % váhá. Mezi stavebními firmami se 34 % rozhodlo účastnit, dalších 11 % účast zvažuje.
Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic, uvedl, že projekt postupuje nejrychleji na Moravě. Připravují se také kroky jako majetkoprávní vypořádání a technická dokumentace v souladu s novým stavebním zákonem. „Projekt vysokorychlostních tratí, jak se jejich příprava krok po kroku posouvá dopředu, je předmětem stále většího zájmu nejen přímo dotčené, ale i široké veřejnosti. S tím se snažíme pracovat a na různých úrovních organizujeme setkání, aby vybrané trasy v jednotlivých krajích prorazily. Projekt VRT je ambiciózní a složitý, přistupujeme k němu ale s pokorou. V tuto chvíli jsme v přípravách nejdál na Moravě, tam se blížíme první realizované „vrtce“.“
Většina projektantů i stavebních firem hodnotí pozitivně financování projektu formou PPP, protože očekávají rychlejší realizaci a vyšší kvalitu díky zapojení soukromého sektoru.
Podrobné výsledky průzkumu jsou k dispozici na www.ceec.eu.
(za) / CEEC Research / gnews.cz_07